Vor knapp einem Monat ist - im Alter von 102 Jahren - Ronald Coase gestorben. Der Nobelpreisträger für Wirtschaftswissenschaften hatte bedeutenden Einfluss auf die Entwicklung des Rechtssystems, nicht zuletzt im Telekommunikations- und Rundfunkrecht, wo er als Wegbereiter der Frequenzversteigerungen gilt. Coase wird auch von JuristInnen gerne gelesen (was vielleicht auch mit seiner Skepsis zu rein mathematischen Modellen zusammenhängen mag; Coase meinte dazu: "In my youth it was said that what was too silly to be said may be sung. In modern economics it may be put into mathematics"). Daher im Gedenken an Ronald Coase zwei Tipps zum Wieder-Lesen:
- Zunächst natürlich die grundlegende Arbeit über die FCC, mit dem schlichten Titel "The Federal Communications Commission" aus dem Jahr 1959(!). Darin sprach sich Coase gegen die Ungleichbehandlung von Radio und Fernsehen auf der einen Seite (die einer starken Aufsichtsbehörde unterliegen) und Printmedien auf der anderen Seite (ohne jegliche staatliche Aufsicht) aus. Vor allem aber legte er in diesem Aufsatz dar, dass und wie eine effektivere Frequenzvergabe - nach dem wirtschaftlichen Wert der Frequenzen (ermittelt in der Regel durch Versteigerungen) - möglich war. [siehe zur Entwicklung in den USA ganz knapp diesen Bericht in der NYT]
- Die Nobelpreisrede von Coase, in der er die Bedeutung des Rechtssystems betont: Zitat: "I now turn to that other article cited by the Swedish Academy, The Problem of Social Cost, published some 30 years ago. I will not say much here about its influence on legal scholarship which has been immense but will mainly consider its influence on economics, which has not been immense, although I believe that in time it will be. ... If we move from a regime of zero transaction costs to one of positive transaction costs, what becomes immediately clear is the crucial importance of the legal system in this new world. I explained in The Problem of Social Cost that what are traded on the market are not, as is often supposed by economists, physical entities but the rights to perform certain actions and the rights which individuals possess are established by the legal system. While we can imagine in the hypothetical world of zero transaction costs that the parties to an exchange would negotiate to change any provision of the law which prevents them from taking whatever steps are required to increase the value of production, in the real world of positive transaction costs such a procedure would be extremely costly, and would make unprofitable, even where it was allowed, a great deal of such contracting around the law. Because of this, the rights which individuals possess, with their duties and privileges, will be, to a large extent what the law determines. As a result the legal system will have a profound effect on the working of the economic system and may in certain respects be said to control it."
- Irland: Konsultation über die Einführung einer Haushaltsabgabe für den öffentlich-rechtlichen Rundfunk ("Public Service Broadcasting Charge"); Konsultationsseite des Department of Department of Communications, Energy and Natural Resources; Konsultationsdokument; vorangegangener Bericht: "Value For Money"-Report
- Aimée Vega Montiel (Ed.), Communication and Human Rights (2013 erschienener Tagungsband zu einer Konferenz in Mexico City 2009; ua mit einem netten Beitrag zu "Telenovela and Human Rights: Fiction Narrative as a Communicational Resource" von Maria Immacolata Vassallo de Lopes)
- Legal Leaks Toolkit: A guide for journalists on how to access government information
- LSE Media Policy Brief, Copyright & Creation - A Case for Promoting Inclusive Online Sharing ("contradicts widespread claims about the decline of creative industries as a result of copyright infringement.")
- Schweizer Jahrbuch Qualität der Medien 2013 - Schweiz (Hauptbefunde, Medienmitteilung und Präsentation)
- Avlana Eisenberg, Expressive Enforcement (zur Durchsetzung von hate crime laws in den USA)
- Victoria Smith Ekstrand, The Many Masks of Anon: Anonymity as Cultural Practice and Reflections in Case Law
- OSCE Representative on Freedom of the Media, Yearbook 2012
- Stuart Soroka et al, Auntie Knows Best? Public Broadcasters and Current Affairs Knowledge (Dezember 2012); siehe dazu den Blogbeitrag von John Sides, Can Public Broadcasting Make Us Smarter Citizens? ("In most countries, people who consume more public broadcasting know more about current events than people who consume less of it. But these same differences emerge to a lesser extent among those who consume more or less commercial broadcasting. This suggests that public broadcasting helps citizens learn."); in diesem Zusammenhang auch interessant (schon aus 2010): Aalberg / van Aelst / Curran, Media systems and the political information environment: A cross-national comparison
- ARD-ZDF-Onlinestudie 2013
- Bias at the BBC (LSE-Blog; kritische Auseinandersetzung mit einem Bericht des Centre for Policy Studies (CPS), Bias at the Beeb: A quantitative study of slant in BBC online reporting).
- Pew Research Center, Anonymity, Privacy, and Security Online
- Florian Albrecht, Keine Einschränkung der Informationsfreiheit mit Mitteln des Urheberrechts
- Tony Ballard, Public Service Broadcasting in digital Britain: a step backwards?
- David S. Ardia, Freedom of Speech, Defamation, and Injunctions
- UK Competition Commission confirms ban on BBC magazines cross promotion (Competition Commission-Übersichtsseite; decision)
- Reuters Institute Digital News Report 2013
- IPMZ Monitoring-Report "Medienförderung" (pdf)
- European Union Competencies in Respect of Media Pluralism and Media Freedom (Robert Schuman Centre for Advanced Studies Policy Paper 2013/01)
- Zum neuen Vorstoß im US-Senat für ein "Shield Law" auf Bundesebene in den USA: Senate Finally Frees the Press (Kind Of), Media Coalition Endorses Journalist Shield Law, Shield law broadens definition of 'journalist', The Senate's media shield bill protects bloggers, and they should support it
- Reuters Institute for the Study of Journalism, Is there Still a Place for Public Service Television? Effects of the Changing Economics of Broadcasting, (inklusive einer Vision für die BBC 2020 von Ex-BBC-Chef Gavyn Davies) (Übersichtsseite)
- Sollte Google nach dem Vorbild des öffentlich-rechtlichen Rundfunks umgestaltet werden? Justus Haucap setzt sich mit den - einigermaßen originellen - Vorschlägen von Stark/Doerr/Aufenanger in deren nicht vollständig publizierter Studie "Die Googleisierung der Informationssuche – Suchmaschinen im Spannungsfeld zwischen Nutzung und Regulierung" auseinander.
- Landler, Parycek, Kettemann (Hrsg), Netzpolitik in Österreich. Internet. Macht. Menschenrechte. Eine Publikation des Internet & Gesellschaft Co:llaboratory AT (Übersichtsseite).
- Das britische Förderungsprogramm für den Breitbandausbau in ländlichen Gebieten wurde vom zuständigen Ministerium offenbar ziemlich schlecht gemanaged, wie ein Bericht des Public Accounts Committee des britischen Unterhauses ergab (Übersichtsseite; siehe auch den Bericht im Guardian). Schlussfolgerung: "The consumer is failing to get the benefits of healthy competition and BT will end up owning assets created from £1.2 billion of public money."
- The State of Broadband 2013: Universalizing Broadband, Bericht der Broadband Commission von ITU/UNESCO (ua mit Kapitel zu "freedom of expression on the internet"); Österreich ist bei der Festnetz-Breitband-Penetration an 28. Stelle, bei mobilem Breitband an 23. Stelle.
- Report on Assessment of socio-economic aspects of spectrum harmonisation regarding wireless microphones and cordless video-cameras (PMSE equipment), Studie im Auftrag der Kommission, erstellt von Valdani Vicari Associates (VVA) Consulting, veröffentlicht im September 2013. "The results show that the concept of common tuning ranges at EU level enjoys widespread support among the PMSE community and that an intervention to adopt such tuning ranges would be cost-beneficial."
- Reidenberg et al, Internet Jurisdiction: A Survey of Legal Scholarship Published in English and United States Case Law
- Desiree Jaeger-Fine, Internet Jurisdiction: A Survey of German Scholarship and Cases
- Roosendaal, Digital Personae and Profiles in Law: Protecting Individuals' Rights in Online Contexts Ein interessanter Ansatz: Datenschutz nicht nur für natürliche Personen zu regeln, sondern auch für "digitale Personen" ("A digital persona is a digital representation of an individual, which can be connected to this real-world individual and includes a sufficient amount of (relevant) data to serve, within the context and for the purpose of its use, as a proxy for the individual.") und für Profile ("A profile is a digital representation of a non-identifiable real-world individual, which can be used to affect this individual by means of unidirectional communications.")
- Steps towards a truly Internal Market; Studie im Auftrag der Europäischen Kommission, fertiggestellt im November 2011, veröffentlicht erst am 23. August 2013 ("The purpose of this study is to assess the state of progress of the EU's Internal Market for electronic communications networks and services and its economic potential. Focusing on the 2020 horizon, the study also formulates policy options to realize that potential.")
- Christina Reichert, Does Mobile Roaming Regulation Violate the GATS?
- Bart Van Besien, The protection of freedom of expression and freedom of the press in Belgian media law
- Der Spion in der Hosentasche, ITA-Dossier (Institut für Technikfolgenabschätzung), Dazu der Projektbericht des ITA (vom Juni 2012); Aktuelle Fragen der Geodaten-Nutzung auf Mobilen Geräten
- Mark Klamberg on EU Metadata Collection (auf Lawfare-Blog); Vergleich der Rechtslage USA/EU zu Vorratsdatenspeicherung und Geheimdienstzugriffen auf Metadaten
- David Freeman Engstrom, Agencies as Litigation Gatekeepers "... this Article makes a novel contribution to the otherwise oceanic literature on 'litigation reforms' and reorients scholarly debate around optimal regulatory design and the contours and purposes of the administrative state itself by exploring the increasingly blurred boundary between administration and litigation." (USA-bezogen, aber durchaus auch für Europa von Interesse)
- Paul M. Schwartz, Information Privacy in the Cloud
- The innovation-enhancing effects of network neutrality, vom niederländischen Wirtschaftsministerium beauftragte Studie von SEO Economic Research ("Network neutrality enhances innovations by small content and application providers (CAPs), but it also provides benefits for large CAPs and internet service providers (ISPs). Network neutrality affects innovation incentives positively by effectively reducing market power of internet service providers and increasing connectivity between endusers.")
- “Internet Universality: A Means Towards Building Knowledge Societies and the Post-2015 Development Agenda”; UNESCO-Papier, derzeit zur Konsultation (Übersichtsseite); The concept of “Internet Universality” provides an overarching understanding of key elements of the Internet. These are the underlying norms that contribute to shaping the use and development of Internet: (i) free and human rights based; (ii) openness; (iii) accessible to all; and (iv) multi-stakeholder driven participation. The four can be summarized by the mnemonic R – O – A – M (Rights-based, Open, Accessible, Multi-stakeholder driven).
- Sollte man gelesen haben, gerade weil es so völlig nichtssagend ist: das neue mission statement der DG CONNECT; zB: "We live our values as a creative, responsible and open European Union public service."
- Poort / Leenheer / Van der Ham / Dumitru, Baywatch: Two Approaches to Measure the Effects of Blocking Access to the Pirate Bay
- The OECD Privacy Framework
- Jonas Lerman, Big Data and Its Exclusions (Stanford Law Review)
- Larouche, Convergence, consolidation, uncertainty: future-proofing electronic communications regulation
- Urteil des Irish High Court: Vodafone v ComReg (zur Mobilterminierung; der High Court lehnt "benchmarking" ab; interessante Ausführungen zu den Empfehlungen der Kommission nach Art 7a der RahmenRL); siehe dazu auch die Stellungnahme der ComReg;
- In den letzten Lesehinweisen habe ich auf das "(vorläufige) Ende einer langen Geschichte" betreffend die niederländische Regulierung für Festnetz- und Mobil-Terminierungsentgelte hingewiesen (zur Vorgeschichte hier - im unteren Teil des Posts); wie vorläufig dies war, zeigt sich in der Entscheidung des von den Betreibern angerufenen Gerichts, den Vollzug der Entscheidung der Regulierungsbehörde vorläufig auszusetzen (in niederländischer Sprache); ich bin gespannt, ob diese Sache doch noch vor dem EuGH landen wird.
- Giblin, Evaluating Graduated Response ("The analysis demonstrates that [...] there is little to no evidence that that graduated responses are either 'successful' or 'effective'. The analysis casts into doubt the case for their future international roll-out and suggests that existing schemes should be reconsidered.")
- Bisogni, Evaluating Data Breach Notification Laws - What Do the Numbers Tell Us?
- Merger Entscheidung der Europäischen Kommission im Fall Hutchison 3G Austria / Orange Austria
- Und noch ein Büchlein der RTR, auf das Europa sicher gewartet hat: The Virtuous Circle: New Regulations, Innovation and Investment - How to bring Europe back to the Top
- Jonathan Zittrain and Kendra Albert, Perma: Scoping and Addressing the Problem of Link And Reference Rot in Legal Citations - Ein interessantes Thema: wie dauerhaft sind Verweise auf URLs in juristischen Fachzeitschriften und Urteilen von Höchstgerichten ("more than 70% of the URLs within the Harvard Law Review and other journals, and 50% of the URLs found within U.S. Supreme Court opinions do not link to the originally cited information"); dazu ein Bericht in der New York Times
- Daniel A. Farber, The Thirty Years War Over Federal Regulation; eine Besprechung des Buchs Freedom to Harm; sehr US-spezifisch und vor allem auf Umweltrecht bezogen, aber interessant ist insbesondere der Hinweis, dass die erfolgreichsten Industrie-Strategien gegen Regulierung einerseits Kampagnen für "smart regulation" waren und andererseits Bemühungen um Budgetkürzungen für die Regulatoren/Agencies - mit anderen Worten: es ist für betroffene Wirtschaftsgruppen erfolgversprechender, nicht direkt gegen Regulierungsmaßnahmen aufzutreten, sondern sie zu "verbessern" versuchen ("smart regulation") oder die Regulierungsbehörden budgetär auszuhungern.
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